الزامات سفر خارجی


الزامات سفر خارجی

 

 

زمانی که می‌خواهید سفر خارجی داشته باشید خیلی‌ها توصیه‌های مفیدی در اختیارتان می‌گذراند که می‌تواند کمک‌کننده باشد اما در کنار این توصیه‌ها، الزاماتی وجود دارد که در صورت پشت گوش انداختن، عواقب ناگواری دارد و حتی می‌تواند سفرتان را مختل و شما را مجبور به بازگشت کند. اما این الزمات چیست؟ اصلاً اولین قدم برای سفر خارجی کدام است؟

گذرنامه

گذرنامه و مهلت اعتبار آن

هر جای دنیا که بخواهید بروید باید گذرنامه داشته باشید؛ اما نکته‌ی مهم‌تر این است که گذرنامه‌تان باید برای ۶ ماه بعد از تاریخ بازگشت‌تان اعتبار داشته باشد، در غیر این صورت در همان مراحل اول به مشکل برخورد می‌کنید.

ویزا

حواس‌تان به ویزا باشد، دقت کنید که نام و طول مدت اقامت‌تان در آن به درستی قید شده باشد. برخی از کشورها ویزا را در کشور مقصد صادر می‌کنند و برخی کشورها مانند اندونزی و آذربایجان در فرودگاه مقصد به مسافران ویزا می‌دهند. بعضی کشورها نظیر ترکیه و مالزی نیز از ایرانی‌ها ویزا نمی‌خواهند.

بلیط هواپیما

بلیط

یکی از مدارکی که کنسولگری‌های کشورها برای دادن ویزا از شما می‌خواهند، بلیط رفت و برگشت‌تان است. ولی سوال اینجاست که اگر ویزا داده نشود، چه بر سر هزینه‌ی پرداخت شده‌ی بلیط می‌آید؟ و آیا کنسل کردن، جریمه دارد؟ نخست اینکه اگر به شما ویزا ندادند، باید حداقل ۵ روز پیش از موعد پرواز با در دست داشتن رسیدِ ریجکت کنسولگری به ایرلاین مربوطه مراجعه کنید. در این موارد برخی از ایرلاین‌ها ۱۰۰ درصد هزینه را پرداخت می‌کنند و برخی دیگر با کم کردن درصدی از قیمت بلیط، پول‌تان را بازمی‌گردانند. البته راهکار محتاطانه‌تری نیز وجود دارد؛ می‌توانید برای گرفتن ویزا از رزرو معتبر بلیط نیز استفاده کنید، کنسولگری‌ها رزرو معتبر را نیز به جای بلیط می‌پذیرند.

ویزای ترانزیت!

درباره ویزا یک نکته‌ی مهم دیگر وجود دارد و آن ویزای ترانزیت است. ترانزیت به معنای تغییر هواپیما در یک شهر واسطه است. به‌طور مثال اگر بخواهید از تهران به یکی از کشورهای اروپایی سفر کنید و پروازتان در مرحله‌ی اول در یکی از شهرهای یونان، ایتالیا یا هر کشور دیگری توقف داشته باشید و در آنجا با هواپیمای دیگری به سفرتان ادامه دهید، برای حضور در فرودگاه و تغییر ترمینال باید ویزای ترانزیت داشته باشید. در صورتی که ویزای ترانزیت را نگرفته باشید از همان فرودگاه مبدأ بازگردانده می‌شوید.

اما کدام کشورها نسبت به ویزای ترانزیت سختگیر هستند؟ کشورهای عضو شنگن تنها در دو صورت ویزای ترانزیت درخواست نمی‌کنند؛ نخست آنکه مسافر Green Card امریکا یا کارت PR کانادا یا اجازه اقامت نامحدود در ژاپن داشته باشد. و یا اینکه از یکی از این سه کشور عازم ایران باشد. (داشتن اقامت قانونی در این کشورها نیز قابل قبول است).

انگلیس و ایرلند نیز که عضو پیمان شنگن نیستند، در صورتی از مسافران ایرانی ویزای ترانزیت نمی‌خواهند که مقصد نهایی آنها امریکا یا کانادا باشد. برای سفر به سایر کشورها، داشتن ویزای ترانزیت ضروری است.

عوارض خروج از کشور

عوارض خروج

اقدامات سفر تا دقایقی قبل از پرواز و در فرودگاه هم ادامه می‌یابد.یکی از این اقدامات پرداخت عوارض خروج از کشور است، البته بهتر است عوارض خروج در روزهای قبل از پرواز (۲ روز قبل) پرداخت شود اما اگر فراموش کردید یا فرصت این کار را نداشتید، می‌توانید در فرودگاه با استفاده از دستگاه‌های خودپرداز عوارض پروازتان را پرداخت کنید.

اضافه بار هواپیما

اضافه بار

اگر قرار است در یک فرودگاه خارجی پروازتان را عوض کنید باید از میزان مجاز بار پرواز بعدی نیز آگاهی داشته باشید و بارتان از آن میزان تجاوز نکند.به عنوان مثال هواپیمایی هما میزان بار مجاز خود در پروازهای بین‌المللی را بر اساس کلاس پروازی بین ۳۰ تا ۵۰ کیلوگرم اعلام کرده است. گفتنی است ابعاد بسته‌بندی بار نباید از ۵۶، ۴۵ و ۲۵ سانتی‌متر (به ترتیب طول، عرض و ارتفاع) فراتر برود اما مسافرانی که مقصد آنها امریکا و کاناداست و بخشی از سفر خود را با ایرلاین‌های خارجی ادامه می‌دهند، نباید وزن بارشان بیشتر از ۲۳ کیلوگرم باشد.

حیوانات در پرواز

حیوانات‌

در صورتی که بخواهید حیوانات دست‌آموزتان را در سفر با خود ببرید، باید پیشتر، ایرلاین را در جریان بگذارید و هزینه‌ی درنظر گرفته شده را پرداخت کنید. البته باید بدانید که مجاز نیستید حیوانات را داخل هواپیما ببرید بلکه آنها در قسمت بار نگه‌داری می‌شوند.

صندلی چرخدار

ایرلاین‌ها در کنار مقررات جدی و سختگیرانه‌شان امکانات قابل توجهی به مسافران‌شان ارائه می‌کنند که در صورت نیاز می‌توانید از آنها بهره ببرید.یکی از امکاناتی که بیشتر ایرلاین‌ها دارند، ارائه‌ی صندلی چرخدار است؛ البته این مورد را نیز باید از قبل به ایرلاینی که قصد استفاده از پروازش را دارید، اعلام و صندلی چرخدار را رزرو کنید.

غذا

علاوه بر این می‌توانید غذای مناسب خود را نیز برای پرواز انتخاب کنید. بیشتر ایرلاین‌های بین‌المللی گزینه‌ای را در نظر گرفته‌اند تا مسافران در صورت پای‌بندی به آیین، رژیم یا شیوه‌ی غذایی خاصی، بتوانند انتخاب مناسب خود را داشته باشند. غذاهای ویژه برای گیاهخواران، خام‌خوارها و بیماران از گزینه‌‌های این ایرلاین‌هاست. برخی از ایرلاین‌های داخلی مانند ایران ایر و ماهان نیز این امکان را برای مسافران خود لحاظ کرده‌اند. (البته این امتیاز نیز با اعلام قبلی به ایرلاین دست‌یافتنی است).

 

 



اشتراک گذاری این مطلب


دیدگاهتان را بنویسید