احتمال جیره‌بندی آب پایتخت

حسین هاشمی امروز مهمان شورای شهر تهران بود تا درباره مشکلات این کلانشهر با اعضای شورا رایزنی کند. به گفته مشکل آلودگی هوای تهران که یکی از علل سرطان در این شهر است با تعطیلی قابل حل نیست و رئیس دولت با تعطیل‌شدن شهر تهران مخالف است.
 

استاندار تهران با اشاره به اینکه در 8 سال گذشته «هیچ ارتباطی بین دولت و مدیریت شهر تهران وجود نداشته» گفت: پیشنهاد شده جلسات تعاملی بین مجموعه دولت و مدیریت شهری برگزار شود بر همین اساس کمیسیون ویژه‌ای تشکیل شده که مسائل تهران و کلانشهرها را بررسی می‌کند. ضمن اینکه وضعیت بسیار نگران‌کننده تهران برای رئیس دولت تشریح شده است.

 

او درباره وضعیت خودروهای پایتخت هم نگرانی‌هایش را با اعضای شورا در میان گذاشت. به گفته استاندار تهران 8 هزار و 600 تاکسی فرسوده پیکان به اضافه 22 هزار تاکسی فرسوده سمند و پراید در تهران وجود دارد که باید این موضوع را به 60 هزار خودروی فرسوده‌ای که در آژانس‌ها فعالیت می‌کنند اضافه کرد. بر این اساس حدود 100 هزار خودروی حمل و نقل عمومی تهران فرسوده‌اند.

 

استاندار تهران خروج این خودروها را اولین اقدامی دانست که باید در دستور کار قرار بگیرد. او از قول وزیر نفت برای تامین بنزین یورو 4 خبر داد و اضافه کرد: در مورد خودروها هم با مدیران سایپا و ایران خودرو جلساتی را برگزار کردیم و گفتیم که باید کل تولیدات این شرکت‌ها یورو4 باشد.

 

هاشمی از حضور 147 هزار واحد صنفی پروانه‌دار در تهران خبر داد و گفت: ساماندهی صنوف و حتی صنایعی که دارای مجوزاند از جمله مسائلی است که باید به آنها پرداخته شود.

 

او از بی‌نظمی در حریم تهران هم گلایه کرد و ادامه داد: حریم شهر تهران هیچ حساب و کتابی ندارد. موضوع حریم شهر تهران به شورای عالی شهرسازی رفته و به زودی در این‌باره تصمیم‌گیری می‌شود.

 

استاندار تهران از اجرا نشدن درست طرح تفصیلی تهران هم انتقاد کرد و گفت: در برخی خیابان‌ها و ساختمان‌های شهر بی نظمی‌هایی وجود دارد. در شرایطی که ما هر روز در تهران زلزله‌هایی با قدرت کم داریم باید مراقب ساخت و سازها بود.

 

کمبود آب در کلانشهر تهران از دیگر نگرانی‌های استاندار تهران است. به گفته او اگر 20 درصد در زمینه شرب آب صرفه‌جویی داشته باشیم مشکلی نخواهیم داشت وگرنه قطعی و جیره‌بندی آب را در دستور کار خواهیم داشت. تعیین نرخ کرایه تاکسی‌ها هم به گفته هاشمی بر اساس تصمیم دولت به بعد از اجرایی شدن فاز دوم هدفمندی یارانه‌ها موکول شده است.

 

اعضای شورای شهر هم از فرصت پیش‌آمده استفاده کردند و تذکرهایی به استاندار تهران دادند. رحمت‌اله حافظی، رئیس کمیسیون سلامت شورای شهر تهران از خارج‌نشدن کارخانه روغن نباتی قو از تهران انتقاد کرد و گفت: دستور پلمپ این کارخانه صادر شده اما آنها یک مدت زمان 10 ساله‌ خواسته‌اند و هنوز این کارخانه از محدوده شهری تهران خارج نشده است.

 

سخنگوی شهر تهران هم در ادامه ریشه بسیار از مشکلات تهران را آلودگی هوا دانست و از استاندار تهران خواست به موضوع حمل و نقل ریلی و توسعه شبکه مترو توجه کند. به گفته رضا تقی‌پور توسعه مترو نیاز به کمک‌های دولتی دارد و در این سال‌ها مدیریت شهری این کمک‌ها را دریافت نکرده است.

 

مهدی چمران هم از اینکه در 2 سال گذشته به تهران اتوبوس داده نشده است گلایه کرد و گفت: در مترو نیز بودجه‌های تصویب شده در مجلس تخصیص نیافته است. بنابراین پرداخت‌های درستی درباره میزان‌هایی که باید با توجه به آنها تخصیص اعتبار داشته باشیم، به درستی انجام نشده است.

 

رئیس کمیسیون عمران و حمل و نقل شورای شهر تهران هم از استاندار خواست به حمل و نقل عمومی توجه ویژه‌ای داشته باشد. احمد دنیامالی اعلام کرد شورای شهر در برنامه 5 ساله توجه ویژه‌ای داشته که کل شبکه حمل و نقل  به 2 برابر افزایش یابد. بنابراین مرکز ثقل کمک‌های دولت در این زمینه باید حمل و نقل باشد.

دیدگاهی بگذارید