از خبر فروش قطعه هواپیما تا تردد 32 میلیون نفر در جاده های کشور

درپی ادامه روند مذاکرات جاری میان ایران وکشورهای غربی و در راستای کاهش فشار تحریم‌ها، وزارت خزانه‌داری امریکا فروش قطعات یدکی هواپیماهای بویینگ وموتورهای جت را به ایران صادر کرد.
 

 شرکت بویینگ (BA.N) بزرگترین شرکت هواپیما سازی در جهان ونیز شرکت سازنده موتورهای جنرال الکتریک (GE.N) اعلام کرد که مجوز صادرات قطعات یدکی هواپیما برای هواپیماهای تجاری به ایران را از سوی وزارت خزانه داری ایالات متحده دریافت کرده است. این تصمیم یک اقدام برای کاهش موقت فشار تحریم ها در جریان مذاکرات ایران با مقامات غربی است که ازماه ژانویه گذشته آغاز شده است.

 

طبق همین گزارش مقامات خزانه داری امریکا مجوز این شرکت را برای سرویس دهی برای 18 موتور را که اواخر دهه 70 به ایران فروخته را بدست آورده، تایید کرده است. طبق همین گزارش مقامات شرکت ایران هما و شرکت جنرال الکتریک و نیز شرکت آلمانی موتورهای هواپیمای MTU قرار است هفته آینده در استانبول به بررسی نیازهای فنی ایران بپردازند.

 

این گزارش به نقل ازمقامات شرکت بویینگ تاکید کرده است که مجوز اخیر صرفا برای تامین قطعات مورد نیاز هواپیماهای قدیمی جهت تامین امنیت و سلامت پروازاست و به هیچ وجه شامل فروش هواپیماهای جدید به ایران نمی‌شود.بنابراین بسیار محدود است.

این گزارش هیچ اطلاعاتی در باره چگونگی ونوع قطعات که قرار است فروخته شود و یا درباره ارزش احتمالی معاملات، منتشر نکرده است.

 

این معاملات درصورت اقدام، نخستین مورد از معاملات تجاری میان کمپانی های هواپیمایی امریکا وایران از 1979 تا کنون است که زمان گروگانگیری دیپلمات های امریکایی در تهران است که به تحریم ایران انجامید.

 

ممنوعیت فروش قطعات هواپیما به ایران سبب اجبار ایران به خرید هواپیماهای غیر استاندارد از روسیه شده و طی مدت‌های طولانی این کشور از دریافت خدمات و یا خرید هواپیماهای جدید محروم بوده است. این وضعیت تا کنون باعث بیش از 200 حادثه و مرگ بیش از 2000 نفر درایران شده است.

 

در این خصوص ،معاون استاندارد پرواز سازمان هواپیمایی کشور با ابراز خرسندی نسبت به خبر صدور مجوز فروش قطعه از سوی بوئینگ، می‌گوید که هنوز چیزی به صورت رسمی به سازمان هواپیمایی اعلام نشده است.

 

او گفت: پیش از این بسیاری از ایرلاین‌ها و یا شرکت‌ها برای واردات قطعات دارای محدودیت‌هایی بودند. به عبارتی شرکت‌هایی که می توانستند با شرکت‌های ایرانی قرار داد ببندند عنوان می‌کردند که باید مجوز توسط وزارت خزانه داری آمریکا صادر شود و امروز که این اتفاق افتاده جای بسی خوشحالی است.

 

وی ادامه داد: همه اقداماتی که باید در خصوص ورود قطعات به ایران انجام می شود صورت پذیرفته و فقط تنها مشکل مجوز بود که آنهم صادر شد.

 

معاون استاندارد پرواز سازمان هواپیمایی کشور در پاسخ به سوالی مبنی بر این که آیا درخواستی کتبی به سازمان هواپیمایی کشور ارجاع داده شده است گفت: تا به امروز به سازمان هواپیمایی چیزی به صورت رسمی اعلام نشده است.

امیر جعفرپور نیز از کارشناسان ارشد صنعت حمل ونقل ایران به CHN گفت: بسیاری از هواپیماهای ناوگان هوانوردی ایران به علت مشکلات قطعات زمین‌گیر شدندکه اگر واقعاْ این مجوز از سوی وزارت خزانه داری آمریکا صادر شده باشد تاثیر مثبت و بسیار جدی را در صنعت حمل و نقل هوایی ایران خواهد داشت.

 

وی ادامه داد: با اخذ مجوز و ورود قطعات جدید هواپیما، آن‌دسته از هواپیماهایی که به خاطر مشکلات قطعات کمتر پرواز داشته اند بیشتر پرواز خواهند کرد و آن‌دسته که زمین‌گیر هستند می‌توانند پرواز داشته باشند.

 

این کارشناس ارشد صنعت حمل و نقلی در ادامه با اشاره به این‌که تجربه ثابت کرده که متاسفانه این صحبت‌ها و این سخنان بیشتر جنبه رسانه‌ای دارد اذعان داشت: «آن چه که مشهود است تاکنون سخنرانی‌های مثبتی توسط سران کشورهای اروپایی و آمریکایی به وقوع پیوسته اما تاکنون هیچکدام جنبه اجرایی به خود نگرفته است همانطور که در دیده شد سران برخی کشورها برای سرمایه‌گذاری صنعت خودرو به ایران وارد شدند یا حتی توافقاتی که در خصوص صادرات نفت، گاز و پتروشیمی عنوان شد هیچ یک جنبه اجرایی به خود نگرفت. لذا در خصوص صنعت هوا ـ فضا که صنعتی استراتژیک نیز هست به طور حتم محتاط تر عمل می کنند.

 

 پیش از این هم «علیرضا منظری»، از تحلیلگران صنعت هوانوردی ایران به CHN، گفته بود تا اتمام زمان تعهدات ایران در جریان 5+1 بعید می‌رسد قطعات هواپیما وارد یا حتی هواپیمایی به ایران فروخته شود البته همه این صحبت‌ها در راستای سخنان علیرضا جهانگیری رئیس سازمان هواپیمایی که مدعی بود پیش از نوروز قطعات هواپیما به ایران وارد خواهد شد رخ داد اما در نهایت پیش از نوروز اتفاق خاصی مبنی بر ورود قطعات هواپیما صورت نداد.

 

تا مشخص شدن تصمیمات آزادراه تهران ـ شمال هیچ وعده‌ای نمی‌دهم

وزیر راه وشهرسازی در جلسه ای که ئس از تشکیل کمیسیون ایمنی راهها با خبرنگاران برگزار کرد اعلام کرد تا مشخص نشدن تصمیمات آزادراه تهران ـ شمال هیچ گونه وعده‌ای نمی‌دهد.

 

 وزیر راه و شهرسازی در خصوص وضعیت آزادراه تهران ـ شمال گفت: « توسعه قطعات دوم و سوم آزادراه تهران ـ شمال از لحاظ فنی، مالی و حقوقی در حال پی گیری است و ا روشن شدن وضعیت آن من به نوبه خود هیچ وعده‌ای نمی‌دهم.»

 

 وی ادامه داد: «محور هراز در الویت ماست که ظرف دو سال آینده به نتیجه می‌رسد اما محور فیروز‌کوه در سال 1393 به نتیجه خواهد رسید.»

 

به گزارش CHN،‌ عباس آخوندی در این نشست به برنامه‌های سال 93 وزارت راه و شهرسازی اشاره کرد و گفت: «یکی از مهمترین برنامه‌های ما این است که حداقل 15 درصد مسافران در بخش جاده‌ای جذب حمل و نقل ریلی شوند.»

 

 وی با اشاره به این که جذب مسافران در بخش ریلی منوط به سرمایه گذاری بخش خصوصی است ادامه داد: « در مرحله دوم هدفمندی یارانه عمده بررسی ها بر این پایه است که چگونه باید مصرف گازوئیل را کاهش دهیم که در حال حاضر دو راهکار برای آن مد نظر قرار گرفته که از آن جمله می‌توان به افزایش سهم ریل و نوسازی ناوگان جاده ای اشاره کرد.»

 

 آخوندی در بخش دیگری از سخنانش به وضعیت نوسازی ناوگان هوایی اشاره کرد و افزود: «تا جایی که من در جریانم سازمان هواپیمایی کشور اعلم کرده در دو ماه گذشته 14 هواپیما وارد ناوگان هوایی شده است این در حالی است که بانک مرکزی قول مساعد داده است در جهت تامین ارزی ناوگان تسهیلات لازم را در اختیار ما قرار دهد.»

 

 وی خاطر نشان کرد: «در حال حاضر موتور برخی هواپیماها اورهال شده و با توجه به این که مذاکرات سیاسی تا به امروز خوب پیش رفته است اجازه تعمیر هواپیما داده شده است.»

 وزیر راه و شهرسازی افزود: «امروز اولین مصوبه کمیسیون ایمنی راه‌ها تشکیل کارگروه فرهنگ و امور اجتماعی تردد و ترافیک و مصوبه دوم آغاز هماهنگی وزارت راه و شهرسازی با بانک جهانی در راستای مطالعات ایمنی جاده‌های کشور بوده این در حالی است که پیش از این بنا بر دلایلی این مطالعات متوقف شده بود.»

 

سهم شقوق مختلف حمل و نقلی ؛تردد 32 میلیون مسافر در ایام نوروز

در حالی طرح سفرهای نوروزی از 25 اسفندماه آغاز و تا 15 فروردین ادامه داشت که منابع موثق اعلام کردند، تعداد کل تردد روزانه در انواع مدل‌های حمل و نقلی در طول ایام نورو 179 میلیون و 139 هزار و 160 تردد اعلام شده است .

 

 سازمان هواپیمایی کشور اعلام کرد که ایام نوروز پروازهای داخلی یک میلیون و 885 هزار و 844 نفر و در پروازهای بین‌المللی 813 هزار و 311 نفر بود که جمعاً 2 میلیون و 699 هزار و 155 مسافر در طول ایام نوروز با هواپیما جابه‌جا شدند.همچنین میزان سفرهای انجام شده داخلی 16 هزار و 612 سفر و تعداد سفر انجام شده بین‌المللی 5 هزار و 369 سفر و جمعاً 21 هزار و 981 سفر بود.

 

 به گزارش CHN،‌ در سیستم حمل‌ونقل ریلی تعداد مسافر جابه‌جا شده سفر‌های داخلی یک میلیون و 829 هزار و 257 نفر بوده این در حالی اس که تعداد سفر انجام شده 3764 سفر عنوان شده است.

 

 اما در سیستم حمل‌ونقل جاده‌ای تعداد مسافر جابه‌جا شده در حدود 20 میلیون و 130 هزار و 433 نفر و تعداد مسافر جابه‌جا شده بین‌المللی 850 هزار و 67 نفر و جمعاً 20 میلیون و 980 هزار و 500 نفر اعلام شده طی ایام نوروز یک میلیون و 315 هزار و 200 سفر بود.

 

 در سیستم حمل‌ونقل دریایی تعداد مسافر جابه‌جا شده در ایام نوروز 6 میلیون و 256 هزار و 688 نفر بود.

 

در کل تعداد مسافر جابه‌جا شده توسط انواع مدل‌های حمل‌ و نقل در بخش داخلی 30 میلیون و 102 هزار و 222 نفر و در بخش بین‌المللی یک میلیون و 663 هزار و 378 نفر و جمعاً 31 میلیون و 765 هزار و 600 نفر بود.

 

 همچنین جمع کل تعداد سفرهای انجام شده در بخش داخلی یک میلیون و 335 هزار و 576 سفر و در بخش بین‌المللی 5 هزار و 369 سفر و جمعاً یک میلیون و 340 هزار و 945 سفر بود.

تلاش استانداری گیلان برای الحاق فرودگاه رشت به منطقه آزاد انزلی

استاندار گیلان در دیدار با مدیرکل فرودگاه رشت گفت: الحاق این فرودگاه به منطقه آزاد انزلی موجب تقویت زیرساخت‌های سرمایه‌گذاری در استان می‌شود.

 

ـ «محمدعلی نجفی»، استاندار گیلان از فراهم‌شدن زمینه‌های لازم در فرودگاه رشت و افزایش 42درصدی ورود گردشگران به گیلان با استفاده از حمل‌ونقل هوایی خبر داد و گفت: «ورود 23 هزار گردشگر از طریق 222 پرواز نشان‌دهنده ظرفیت مناسب حمایت از اجرای طرح‌های توسعه‌یی در این فرودگاه است.»

 

نجفی، فرودگاه رشت را یکی از مهمترین مولفه‌های توسعه اقتصادی استان خواند و گفت: «با الحاق فرودگاه سردار جنگل به منطقه آزاد انزلی که مستلزم تصویب هیات وزیران است، می‌توانیم برنامه‌های بلندمدت و کلان اقتصادی را که در دستور کار قرار داده‌ایم اجرایی کنیم.»

 

وی خاطرنشان کرد: «افزایش شعاع منطقه آزاد انزلی، علاوه بر فراهم‌کردن شرایط تسهیل جذب سرمایه‌گذاران، موجب افزایش گردشگران و ارتقاء ظرفیت‌های گردشگری خواهد شد.»

 

نماینده عالی دولت در گیلان همچنین با اشاره به اینکه با الحاق فرودگاه رشت، سرمایه‌گذاران و گردشگرانی خارجی می‌توانند بدون ویزا وارد این منطقه شوند گفت: «با توجه به این موضوع راه‌اندازی ساختمان جایگاه تشریفات اختصاصی به‌منظور انجام مذاکرات سرمایه‌گذاری و ورود گردشگران همچون دیگر فرودگاه‌های بزرگ کشور ضروری است ضمن اینکه ساختمان فعلی پاویون نیز باید تجهیز شود.»

 

استاندار گیلان همچنین به برقراری پروازهای عتبات عالیات از فرودگاه رشت نیز تاکید کرد .

دیدگاهی بگذارید