چگونه ارز مسافرتی بگیریم


چگونه ارز مسافرتی بگیریم

دلار و یورو و پوند، شما این سه ارز مسافرتی را نوک قله‌ی کوه قاف هم ببرید، صراف‌های نوک قله‌ی قاف ازتان قبول می‌کنند. با توجه به این‌که نرخ ارز مبادله‌ای با نرخ ارز بازار آزاد تفاوت دارد، مسافران ایرانی در سفرهای خارجی می‌توانند تاسقف ۳۰۰ دلار به نرخ مبادلاتی بخرند. زائران اعزامی به عمره‌ی مفرده و عتبات عالیات که از طریق سازمان حج و زیارت اقدام می‌کنند، می‌توانند حداکثر ۲۰۰ دلار ارز مسافرتی بخرند.

وقتی برای خرید ارز مسافرتی به بانک می‌روید بانک در ازای پولی که پرداخت می‌کنید یک حواله‌ی ارزی معادل ۳۰۰دلار به شما می‌دهد. در فرودگاه وقتی از گیت رد شدید، می‌توانید با این برگه به شعبه‌ی بانک مستقر در فرودگاه بروید و ارزتان را تحویل بگیرید. حالا با هم ببینیم برای دریافت این ارز چه کار باید کرد و چه مدارکی لازم است.

برای دریافت ارز مسافرتی چه مدارکی لازم است؟.

۱- اصل و تصویر گذرنامه‌ی جمهوری اسلامی ایران

۲- اصل و کپی بلیط با مهر آژانس هواپیمایی

۳- اصل رسید واریز وجه عوارض خروج از کشور

۴- اصل و تصویر ویزا (اگر کشور مقصد ویزا لازم داشته باشد.)

۵- تکمیل فرم درخواست ارز

۶-  مبلغ ریالی معادل قیمت دلار مبادلاتی در آن روز

۷- تحویل رسید پرداخت وجه

توضیح۱: فرم درخواست ارز را در خود شعبه‌ی بانک به شما می‌دهند و آن را پر می‌کنید. نرخ ارز مبادله‌ای هم مثل بازار آزاد هر روز تغییر می‌کند و حواله‌ی ارزی که بانک به شما می‌دهد، با نرخ روز ارز مباده‌ای حساب می‌شود. بنابراین اگر دیدید مثلا یکی از آشناهایتان هفته‌ی پیش از شما ارز را با نرخ دیگری گرفته تعجب نکنید، روال کار این‌طوری است.

توضیح۲: هنگام خرید ارز مسافرتی برای سفرهای زیارتی باید نام شما در پرتال سازمان حج و زیارت قابل رویت باشد.

به چه کسانی ارز مسافرتی تعلق نمی‌گیرد؟

متقاضی حتما بالای ۱۲سال سن داشته باشد و به مسافران زیر ۱۲سال ارز مسافرتی داده نمی‌شود.

ارز مسافرتی به ایرانیان مقیم خارج از کشور تعلق نمی‌گیرد.

چندبار در سال می‌توانیم ارز مسافرتی بگیریم؟

فرق نمی‌کند که با هواپیما بروید سفر یا قطار و اتوبوس و کشتی، هر مسافر که از هرکدام از مسیرهای هوایی، ریلی، زمینی و دریایی بخواهد از مرز خارج شود و به کشورهای دیگر سفر کند، می‌تواند تنها یک بار در سال ارز دولتی دریافت کند.

از کدام بانک‌ها ارز مسافرتی بگیریم؟

در حال حاضر ارز مسافرتی در این سه بانک عرضه می‌شود:

بانک ملت: حضوری، آنلاین

بانک سامان: حضوری

بانک ملی: حضوری

‌برای خرید حضوری باید مدارک لازم را بردارید و به یکی از شعبه‌های منتخب این سه‌ بانک بروید. برای خرید اینترنتی ارز از بانک ملت هم می‌توانید به درگاه اینترنتی بانک ملت بروید و ارزتان را به روش آنلاین بخرید.

ارز مسافرتی را در کدام فرودگاه‌ها می‌توانیم دریافت کنیم؟

شعبه‌های بانک ملی، سامان و ملت در فرودگاه امام‌خمینی حواله‌های سفری را قبول می‌کنند. بانک ملی تازگی‌ها در فرودگاه‌های اصفهان، اهواز، ساری، ارومیه و تبریز هم خدمات ارزی مسافران را ارائه می‌کند.

چه زمانی اقدام کنیم؟

حداکثر تا یک هفته قبل از سفر به بانک مراجعه کنید. یعنی از یک هفته قبل از روز سفر تا روز قبل یا حتی خود روز سفرتان فرصت دارید به بانک مراجعه کنید. شعب بانک‌های مربوط هم تا ساعت ۱۳:۳۰ حواله‌ی ارز مسافرتی صادر می‌کنند.

آیا می‌شود شخص دیگری را به‌جای خودمان به بانک بفرستیم؟

خیر. برای دریافت حواله‌ی ارز مسافرتی حتما باید خودتان به همراه مدارک‌تان در بانک حضور داشته باشید و بانک حتی به بستگان نزدیک و درجه‌اول‌تان هم به‌جای شما حواله نمی‌دهد.

 



اشتراک گذاری این مطلب


دیدگاهتان را بنویسید