دانستنی هایی درباره سفر با هواپیما


دانستنی هایی درباره سفر با هواپیما

کارت پرواز | Boarding Card

بُردینگ کارت یا کارت پرواز مجوز سوار شدن مسافران به هواپیماست. کارت پرواز را شرکت های هواپیمایی صادر می کنند. هر فردی که این کارت را داشته باشید اجازه سوار شدن به هواپیما را دارد. شما می توانید هم در فرودگاه و هم به صورت آنلاین کارت پروازتان را دریافت کنید؛ اما به یاد داشته باشید که اگر کارت تان را آنلاین گرفتید باید پرینت آن را همراه داشته باشید. برخی از ایرلاین ها با دیدن ایمیل حاوی کارت پرواز و کارت ملی مسافر نیز اجازه ورود آن ها را به هواپیما می دهند اما بهتر است همیشه پرینت کارت را داشته باشید.

بر روی کارت پرواز اطلاعات مسافر و پروازش نوشته شده است، مواردی چون مشخصات مسافر، شماره، تاریخ و زمان پرواز.

کارت پرواز

تکس فری چیست؟

در سفرهای خارجی ممکن است اصطلاح تکس فری (tax free) به گوش تان بخورد. اما تکس فری چیست و مربوط به چه افرادی می شود؟

همان طور که می دانید در حین خرید هر کالایی، خریدار مقداری بابت مالیات پرداخت می کند؛ اما مالیات مربوط به افرادی است که در حال زندگی در آن شهر یا کشور هستند و نباید از مسافران و گردشگران گرفته شود. بسیاری از توریست ها در حین سفرهای خارجی خود کالاهایی را می خرند تا به عنوان سوغات یا برای مصرف شخصی همراه ببرند، آن ها در زمان خرید مالیات را پرداخت می کنند. حالا سوال پیش می آید که این مالیات اضافی کجا می رود؟

حقیقت این است که مسافران می توانند در فرودگاه و در زمان برگشت از کشور مقصد مالیات شان را پس بگیرند. در فرودگاه ها باجه ای به نام تکس فری وجود دارد که مربوط به همین موضوع است. اگر شما هم در سفرهای خارجی خود خرید کرده اید، می توانید با در دست داشتن فاکتور خرید و خریدهای تان به باجه تکس فری بروید و مالیات اضافی که پرداخت کرده اید را پس بگیرید.

لازم است ذکر کنیم که افراد زیادی برای پس گرفتن مالیات خود اقدام نمی کنند و عقیده دارند که مقدار کمی مالیات ارزش ایستادن در صف را ندارد، دیگر انتخاب با شماست؛ اگر بخواهید می توانید به این باجه بروید و اگر نخواهید به تکس فری مراجعه نکنید.

توصیه های مفید:

  • برای تکس فری فاکتورها و خریدهای تان چک می شوند بنابراین باید خریدهای خود را در کیفی جداگانه حمل کنید تا لازم نباشد همه وسایل را به هم بزنید.
  • باجه تکس فری فقط مخصوص افرادی است که از پروازهای خارجی در حال برگشت هستند و باید از فرودگاه همان کشور خارجی برای دریافت مالیات شان اقدام کنند.
  • شاید صف این باجه طولانی شود پس اگر عجله ندارید و زمان زیادی با پروازتان باقی مانده به دنبال تکس فری بروید.

واچر چیست؟

یکی دیگر از اصطلاح هایی که حین سفر شاید با آن برخورد کنید واچر یا وچر (Voucher) است. واچر به زبان ساده به معنای قبض رزرو هتل است. روی واچر، مشخصات مسافر، مدت اقامتش در آن هتل و تاریخ ورود و خروج او نوشته شده است.

واچر اغلب به وسیله ایمیل به دست مسافر می رسد و لازم است که آن را پرینت کنید. با وجود واچر ماموران فرودگاه مطمئن می شوند که مسافر چقدر قصد اقامت در مقصد را دارد. گاهی در زمان خرید بلیت، واچر را از مسافر می خواهند؛ اما این موضوع همیشه صادق نیست. اما بد نیست بدانید که اگر ماموران فرودگاه به مسافری شک کنند و اعتقاد داشته باشند که گفته های او با واقعیت جور در نمی آید، درخواست واچر می کنند. پس بهتر است اگر قصد اقامت در هتل را دارید واچرتان را نیز همراه داشته باشید.

اصطلاحات کاربردی در فرودگاه

در فرودگاه و مراحل سوار شدن به هواپیما ممکن است با اصطلاحاتی رو به رو شوید که معنای آن ها را ندانید. در این قسمت برخی از این اصطلاح ها را توضیح می دهیم:

Arrival: اَرایوال سالنی است که مسافرانی که از سفر بازگشته اند به آن قسمت می روند.

Departure: دپارچر سالنی است که مسافران از آن خارج شده و به سمت هواپیمای شان هدایت می شوند.

Timetable: تایم تیبل یا تابلوی اعلانات، تابلوهایی هستند که در قسمت های مختلف فرودگاه نصب شده و مشخصات پروازها را نشان می دهند.

x-Ray: ایکس ری دستگاهی است که مسافران را با اشعه ایکس بازرسی می کند.

Tag: تگ، به برجسبی گفته می شود که روی چمدان های بازرسی شده می زنند.

بهترین زمان پرواز چه موقع است؟

پروازهای اول صبح همیشه بدون تاخیر می باشند و علاوه بر این پتوهای تمیز فقط در اولین پرواز عرضه می شوند و پس از آن تا شده و در پروازهای بعدی مجدد استفاده می شوند.

کدام بخش از هواپیما امن تر می باشد؟

مسلما دم هواپیما امن ترین بخش است، به این علت که کابین خلبان در مواقع اضطراری بیشترین آسیب را می بیند. بنابراین اگر شما جز آن دسته از افرادی هستید که ترس از سقوط دارند همیشه صندلی عقب هواپیما را رزرو نمایید.

چرا سرعت وای فای پایین است؟

سرعت پایین وای فای به این علت است که هواپیما تنها از یک روتر کوچک برای تعداد بالای مسافران استفاده می نماید. وصل شدن به اینترنت در هنگام پرواز همانند این است که شما می خواهید به ماهواره وصل شوید اما سیگنال ها قطع و وصل می شوند چون هواپیما دائم در حال حرکت می باشد و ارتفاع آن کم و زیاد می شوند. برای اینکه بتوانید در ارتفاع ۱۰ هزار فوت به اینترنت وصل شوید، از باز کردن سایت هایی که حجم بالایی دارند خود داری نمایید و تنها یک صفحه از سایت را باز کنید و برای باز کردن صفحه ی بعد، صفحه ی قبلی را ببندید.

چگونه می توانید صندلی خود را با فرست کلاس عوض کنید؟

در برخی پروازها به محض پرواز می توانید به بخش فرست کلاس منتقل شوید، اما در برخی از ایرلاین ها خدمه ی هواپیما باید فرمی را برای توضیح دلایل انتقال مسافر به فرست کلاس پر نمایند. به طور مثال اگر مسافر مشکل خاصی داشته باشد یا نیاز به درمان خاص داشته باشد. اگر شما فردی خوش تیپ، دارای ظاهر خوب هستید، یا اینکه بیش از اندازه بلند یا باردار باشید، شانس شما برای استفاده از صندلی بخش فرست کلاس افزایش می یابد.

چرا خدمه ی هواپیما آب را از بطری آب های معدنی سرو می کنند؟

براساس مطالعات انجام شده در خصوص آب موجود در هواپیما، میزان باکتری موجود در شیر آب داخل هواپیما صدها هزار بار بیشتر از آب لوله کشی معمولی است. به همین علت هیچ زمان آب بطری بدون پلمپ را ننوشید.



اشتراک گذاری این مطلب


دیدگاهتان را بنویسید