ورود به قله دماوند ممنوع شد


ورود به قله دماوند ممنوع شد

مدیرعامل انجمن دوستداران دماوند از ممنوعیت ورود به اثر طبیعی ـ ملی «دماوند» تا اطلاع‌ ثانوی خبر داد.

به گزارش ایسنا، در چند روز اخیر بنرهایی در دو جبهه‌ی «جنوبی» و «غربی» از سوی اداره حفاظت محیط زیست شهرستان آمل نصب شده است با این مضمون که «با عنایت به تخریب‌ها و چالش‌های زیست‌محیطی موجود در محدوده اثر طبیعی قله دماوند به استناد قانون حفاظت و بهسازی محیط زیست، به دلیل عدم سامان‌دهی موضوع طبیعت‌گردی در منطقه، تا اطلاع ثانوی از ورود کوهنوردان و گردشگران به محدوده اثر طبیعی ـ دماوند (ارتفاع 4500 تا قله) ممانعت به عمل خواهد آمد که انتظار می‌رود همکاری لازم از سوی کوهنوردان و گردشگران تا زمان سامان‌دهی نحوه حضور افراد در محدوده این منطقه صورت پذیرد.»

این اتفاق درحالی رخ داده که فصل مناسب کوهنوردی در منطقه دماوند پایان یافته است، ضمن آن‌که حد تعیین شده (4500 تا قله) برای ممنوعیت ورود، بالاتر از ارتفاع پناهگاه‌هایی است که در آن‌ها تجمع گسترده کوهنوردان به همراه دفن پراکنده زباله و فضولات انسانی و تخریب گسترده گیاهان ویژه‌ی دماوند بر اثر تردد بی‌ضابطه کوهنوردان، طبیعت‌گردها و اتومبیل‌ها در مسیر دسترسی رخ می‌دهد. با این حال «مهدی مسچی» ـ مدیرعامل انجمن دوستداران دماوند ـ این حرکت را که به دستور استاندار و اداره کل محیط زیست مازندارن صورت گرفته، تلنگری می‌داند به ناهنجاری‌هایی که نه تنها این اثر طبیعی بلکه ثبت جهانی آن را در فهرست یونسکو در معرض خطر قرار داده است.

حسینعلی ابراهیمی کارنامه در خصوص ممنوعیت ورود گردشگران و کوهنوردان به قله دماوند بیان کرد که با دستور استاندار مازندران کارگروه استانی حفاظت و مدیریت دماوند را از سال گذشته تشکیل دادیم. متاسفانه از گذشته برای ساماندهی دماوند برنامه‌ای توسط سازمان‌های مختلف اجرا نمی‌شود و روند ساماندهی بعد از تشکیل این کارگروه هم بسیار آهسته بود.

ایشان با بیان اینکه مدیریت چندگانه‌ای برای قله دماوند اعمال می‌شد، خاطرنشان کرد:

تولیت این کارگروه را سازمان حفاظت محیط‌زیست برعهده گرفته بود و قرار بود با مخاطراتی که قله دماوند را تهدید می‌کند سایر دستگاه‌ها مقابله کنند. متاسفانه اقدام موثری از سایر دستگاه‌ها دیده نشد. از همین‌رو طی نامه‌ای معاون عمرانی استاندار درخواست کردیم تا از ورود به عرصه طبیعی ملی قله دماوند با توجه به عملکرد نامناسب دستگاه‌ها جلوگیری شود تا دستگاه‌ها نیز در سامان‌دهی این قله مشارکت بیشتری داشته باشند.

مدیر کل حفاظت محیط‌زیست استان مازندران در ادامه سخنان خود تصریح کرد تا زمانی که در خصوص قله دماوند ساماندهی به‌طور مشخص ایجاد نشود، ممنوعیت ورود به عرصه ملی قله دماوند وجود خواهد داشت.



اشتراک گذاری این مطلب


دیدگاهتان را بنویسید