مراحل سوار شدن به هواپیما


مراحل سوار شدن به هواپیما

فرودگاه مکانی شلوغ و پرازدحام است و این شلوغی گاهی می تواند گیج کننده باشد. اگر تا به حال سفر با هواپیما را تجربه نکرده اید ممکن است در مورد مراحل سوار شدن به هواپیما و کارهایی که لازم است انجام دهید سوالاتی داشته باشید. گاهی دیر انجام دادن یکی از این کارها می تواند منجر به از دست دادن پروازتان شود. حتی برای کسانی که بارها با هواپیما سفر کرده اند هم ممکن است ابهاماتی در مورد چک کردن بلیط و پاسپورت، تحویل دادن بار و در نهایت سوار شدن به هواپیما وجود داشته باشد. در این مطلب قصد داریم برای کسانی که برای بار اول می خواهند سوار هواپیما شوند و همینطور بقیه، مراحل سوار شدن به هواپیما را قدم به قدم توضیح دهیم تا دفعه بعد که به فرودگاه رفتید بی دردسر و راحت به پروازتان برسید.

پیش از حضور در فرودگاه

بی تردید برای سوار شدن به هواپیما به بلیت نیاز دارید. بلیت ها را باید از آژانس های هواپیمایی خریداری کنید یا به صورت آنلاین مراجعه از وبسایت های فروشنده بخرید. پیش از فرار سیدن روز سفر باید مطمئن شوید که بلیت، شناسنامه و پاسپورت (برای سفرهای خارجی) خود را فراموش نمی کنید. حتا اگر بلیت تان را به صورت آنلاین خریداری کرده اید باید آن را پرینت کرده و همراه داشته باشید. همراه داشتن همه مدارک بسیار حایز اهمیت است زیرا نبود هر یک از آن ها بسیار دردسر ساز خواهد بود. پیشنهاد می کنیم که یک کیف کوچک را به مدارک خود اختصاص دهید که دسترسی آسانی به آن ها داشته باشید و با یک نگاه از وجودشان اطمینان پیدا کنید.

اگر پروازتان داخلی است باید حدود یک ساعت پیش از زمان مندرج روی بلیت به فرودگاه بروید و اگر قصد خارج شدن از کشور را دارید باید دو تا سه ساعت قبل از ساعت پرواز، به فرودگاه مراجعه کنید. روی بلیت شما نوشته شده که باید به چه فرودگاه و چه گیتی (دروازه) بروید. پس بدون استرس و در کمال آرامش گیت مورد نظر را به خاطر بسپارید و در زمان مناسب به فرودگاه بروید.

چک‌این یا گرفتن کارت پرواز و بازرسی چمدان

پس از اولین ورودی، وارد سالنی خواهید شد که در آن گیت‌های مختلف قرار دارد که هر کدام متعلق به یکی از شرکت‌های هواپیمایی است. روی تابلوی اعلانات یا بلیط خود می‌توانید شماره گیت خود را پیدا کنید. همچنین در این سالن چندین باجه اطلاعات قرار دارد که می‌توانید با پرسش از متصدی آن، یک راست به سوی گیت مورد نظر راهنمایی شوید.
پس از پیدا کردن آن، باید به متصدی گیت پاسپورت خود را ارایه دهید. بسیاری از ایرلاین‌ها پرینت بلیط را نمی‌خواهند و در سیستم خود مشخصات شما را دارند.
پس از بررسی پاسپورت، نام شما برای ورود به هواپیما ثبت نهایی شده و کارت پرواز صادر می‌شود.تحویل بار هم در همین مرحله انجام می‌شود. چمدان‌های شما وزن‌کشی شده و به قسمت بار منتقل می‌شوند. اگر اضافه بار داشته باشید اول باید مابه‌التفاوت را به بانک مستقر در این سالن پرداخت کرده، سپس دوباره به این گیت مراجعه کنید و بار خود را تحویل دهید.

تحویل بار

تحویل بار

این مرحله مربوط به افرادی است که چمدان همراه دارند و چمدان شان به قدری بزرگ است که نمی توانند آن را با خود داخل کابین هواپیما ببرند. بنابراین اگر شما فقط یک کیف دستی یا کوله پشتی دارید نیازی به طی کردن این مرحله ندارید. اما در این مرحله چه می کنند؟

در اینجا همه چمدان های شما را می گیرند تا به قسمت حمل بار تحویل داده شوند. از این به بعد می توانید راحت تر مراحل بعدی را طی کنید زیرا چمدان های سنگین مزاحم تان نمی شوند. نگران نباشید چمدان های شما گم نمی شوند زیرا در اینجا یک برچسب به بارهای تان زده می شود که در آن ویژگی های شما و پروازتان درج شده است. این برچسب امنیت چمدان تان را بالا می برد و اگر کسی به غیر از شما قصد برداشتن چمدان تان را داشته باشد، ماموران متوجه شده و از خروجش جلوگیری می کنند.

لازم است ذکر کنیم که هر مسافر می تواند میزان محدودی بار حمل کند. در حال حاضر هر مسافر در سفرهای داخلی می تواند ۷ کیلوگرم بار همراه داشته باشد و در سفرهای خارجی ۳۰ کیلوگرم. به ازای هر کیلو بار اضافه باید هزینه اضافی پرداخت کنید. اگر وزن بارتان بیشتر از اندازه مجاز است، می توانید در هنگام خرید بلیت این موضوع را با آژانس هواپیمایی یا مسوولان ایرلاین در میان گذارید تا در فرودگاه کمتر معطل شوید.

در نظر داشته باشید که نهایت ابعاد کوله یا کیف شما می تواند ۱۱۵ سانتی متر و وزنش ۵ کیلوگرم باشد تا بتوانید آن را به همراه خود داخل کابین ببرید. پس از تحویل بار باید به مرحله بعدی بروید.

توصیه های مفید

اگر از وزن کیف دستی خود مطمئن نیستید از ماموران بخواهید کیف شما را بررسی کنند، اغلب آن ها با یک نگاه متوجه می شوند که می توانید آن کیف را با خود به داخل کابین ببرید یا خیر.
برچسب چمدان تان را تا پایان پرواز و خروج از فرودگاه مقصد جدا نکنید.
برخی از ایرلاین ها به مسافران فرست کلس یا بیزینس کلس اجازه می دهند تا میزان بیشتری بار با خود همراه ببرند، اگر این نوع بلیت ها را تهیه کرده اید بهتر است درباره میزان بار از مسولان ایرلاین سوال کنید.

چک پاسپورت

پس از تحویل بار و گرفتن کارت پرواز اگر عوارض خروج از کشور را قبلا پرداخت کرده و قبض آن را همراه دارید می‌توانید به قسمت چک پاسپورت بروید وگرنه باید در باجه بانک مستقر در این سالن عوارض را پرداخت کرده و قبض را در دست داشته باشید.
در این قسمت توجه داشته باشید دو گیت برای اتباع خارجی در نظر گرفته شده و بقیه در اختیار شهروندان ایرانی است. برای همین اگر صفی خلوت‌تر بود به تابلوی بالای آن دقت کنید تا به اشتباه در آن نایستید و زمان را از دست ندهید.
ماموران چک پاسپورت، قبض عوارض خروج کشور را گرفته، پاسپورت را بررسی می‌کنند و اگر مشکل خروج از کشور نداشته باشید مهر خروج می‌زنند.
پس از آن وارد سالن انتظار می‌شوید.

سالن انتظار فرودگاه

سالن انتظار

پس از طی همه این مراحل باید منتظر زمان پرواز خود باشید. در این سالن معمولا کافی‌شاپ‌هایی برای گذران وقت هست.
سعی کنید قبل از آن که انتظار را شروع کنید که شاید تا یک ساعت‌و نیم طول بکشد، ابتدا شماره گیت پرواز و خروجی خود را پیدا کنید، سپس صندلی‌های نزدیک به آن را برای استراحت و انتظار انتخاب کنید تا زمان پرواز که رسید زمان کم نیاورید. چون شما نمی‌دانید هم‌زمان چند پرواز با شما خواهد بود و شاید گیت بازرسی شلوغ باشد.

گیت پرواز

گیت پرواز

این بخش از آخرین مراحل قبل از پرواز است. از سه ربع ساعت تا نیم ساعت قبل از پرواز مسئولان خط هوایی و گیت پرواز، مسافران را برای سوار شدن به هواپیما دعوت می‌کنند. پیش از آن باید گیت خروجی را پیدا کرده و منتظر بود تا زمان سوار شدن به هواپیما فرا رسد. هر گیت مختص یک شرکت هواپیمایی است که بالای آن تابلوی اعلان قرار دارد که نام ایرلاین و شماره پرواز و ساعت پرواز روی آن درج شده است.

در این قسمت فقط کافی است که کارت پرواز را به همراه داشته باشید و آن را به رویت مسئول گیت برسانید. آنان آخرین سرشماری مسافران را از طریق همین گیت و کارت‌های پرواز انجام می‌دهند.

رسیدن به هواپیما

وقتی شماره پرواز یا نام مقصدتان را شنیدید باید به گیت مورد نظر مراجعه کنید. نگران نباشید با بلندگو اعلام می کنند که مسافران باید به باجه شماره چند مراجعه کنند.در این مرحله توجه داشته باشید که افرادی که بلیت فِرست کِلَس دارند دارای ارجحیت هستند و لازم نیست صف بایستند. همچنین بهتر است اجازه دهید که مسافران کهنسال، معلولان یا افرادی که کودک همراه دارند زودتر عبور کنند.

پس از عبور از صف گیت پرواز، برای آخرین بار مدارک شما کنترل می شود در برخی از فرودگاه ها فقط بلیت را می بینند و در برخی دیگر پاسپورت و شناسنامه را نیز چک می کنند. ماموران مدارک مسافران را می بینند و در صورت تطابق اجازه می دهند که سوار هواپیما شوند. وقتی از این باجه عبور کردید دیگر می توانید هواپیمای تان را ببینید، تنها کافیست مسیر مشخص شده ای را طی کنید تا به آن برسید، این مسیر شبیه به یک راهرو است که گاهی پیچ و خم هایی هم دارد. در نظر داشته باشید که اگر هواپیما با گیت فاصله زیادی داشته باشد، در انتهای راهرو، مجبور خواهید بود که سوار اتوبوس شوید. این اتوبوس ها رایگان هستند و رانندگان شان می دانند باید شما را به سوی کدام هواپیمایی برند.

*توجه داشته باشید که در برخی از فرودگاه ها در این مرحله نیز مسافران بازرسی می شوند. این کار برای امنیت بیشتر شماست پس صبور باشید.

پرواز هواپیما

ماموران در گیت پرواز قسمتی از بلیت شما را نزد خود نگه می دارند و قسمتی از آن را به شما می دهند. بهتر است آن قسمتی که نزد شماست را تا رسیدن به مقصد نزد خود نگه دارید. در برخی از فرودگاه ها حین ورود به هواپیما نیمه بلیت شما را می بینند و حتا ممکن است پس از استقرار در صندلی از شما این بلیت را بخواهند.

اغلب در کنار در ورودی هواپیماها چند مهماندار و خلبان می ایستند تا به مسافران شان خوش آمد بگویند. آن ها حضور دارند تا به مشکلات شما رسیدگی کنند پس دیگر لازم نیست که نگران هیچ چیزی باشید.

آخرین مرحله یافتن شماره صندلی است، مهمانداران شما را راهنمایی می کنند؛ اما خودتان نیز می توانید با توجه به شماره هایی که بالای هر صندلی درج شده، شماره مد نظر خود را پیدا کنید. در این جا می توانید کیف یا ساک خود را زیر صندلی یا بالای صندلی قرار دهید و منتظر بمانید تا هواپیما شروع به حرکت کند.



اشتراک گذاری این مطلب


دیدگاهتان را بنویسید